עוסק מורשה, עוסק פטור ומה שביניהם

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק
פתיחת עוסק מורשה

 

לא מעט ישראלים שואפים לפתוח עסק, להיות אדון לעצמם או אפילו סתם לעסוק בעבודה נוספת בשביל הנפש (ובשביל האקסטרה מזומנים, כי בכל זאת – יקר פה). הרעיון לכשעצמו הוא מצוין, אך במדינה כמו ישראל, בה נפתחים ונסגרים עסקים באותה המהירות בה הברק חוצה את השמים יש כמה דברים שצריך לדעת מראש.

תהליך פתיחת עסק, פטור או מורשה, אינו מורכב אך הוא מחייב הכנה מקדימה, בעיקר כי מדובר בהתנהלות מול השילוש הקדוש של הבירוקרטיה הישראלית: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. אך אל תתנו לשילוב המנצח הזה להרחיק אתכם מהחלום (או מהעסק), כל מה שאתם נדרשים וצריכים לדעת יופיע בהמשך בצורה ברורה ופשוטה אשר תקל עליכם את התהליך בעשרות מונים.

אם תהיתם אי פעם מה ההבדל בין עוסק פטור לבין עוסק מורשה, איך פותחים עוסק פטור, מה זה עוסק זעיר, כמה מס משלם עוסק מורשה ועוד שלל שאלות סביב הנושא, הגעת למקום הנכון. בשורות הבאות ננסה לעשות לכם מעט סדר בראש ולתת לכם את ההכוונה הראשונית לקראת תחילת דרכם בעולם העסקי (המורשה או הפטור / זעיר).

 

מה זה עוסק מורשה ובמה הוא שונה מעוסק פטור?

לפי המוגדר בחוק וברשויות במס, עוסק מורשה הוא עסק אשר סך המחזור העסקי שלו עולה על סכום של 99,006 ₪ בשנה, חשוב לציין כי מינימום המחזור משתנה אחת לשנה לערך. עוסק מורשה יכול להיות עסק פרטי של יחיד או של מספר שותפים אשר מאוגדים כחוק.

עוסק פטור הוא עסק אשר המחזור העסקי שלו אינו גבוה מ-99,006 ₪ בשנה. בדיוק כמו העוסק המורשה, סכום המקסימום של המחזור העסקי של עוסק פטור גם הוא משתנה אחת לשנה, לרוב, והנתון המספרי המוצג כאן נכון לשנת 2016-2017.

שמו של העוסק הפטור נגזר מן העובדה כי הוא פטור מתשלום מס ערך מוסף (מע"מ), לכן גם אינו מחייב את לקוחותיו במע"מ. עוסק זעיר הוא למעשה שמו הקודם של עוסק פטור כפי שהגדיר המחוקק.

השוני בין עוסק מורשה לעוסק פטור בא לידי ביטוי בנושא המס, כאמור עוסק פטור אינו נדרש לשלם מע"מ ולכן גם אינו מחייב את לקוחותיו במס זה. בנוגע לתשלום למס הכנסה, התשלום הוא זהה לזה שמחויבים שכירים לפי מדרגות המס הקבועות בחוק.

יחד עם זאת, עוסק מורשה או פטור, רשאי לנכות הוצאות מסוימות וזכאי לנקודות זכות נוספות שאינן תקפות אצל שכירים. התשלום לביטוח לאומי נגזר מהכנסותיו של העוסק המורשה בשנה הקודמת ואחוז התשלום ישתנה לפי הכנסה זו.

התשלום לביטוח לאומי הוא שונה כאשר מדובר בעוסק פטור ותלוי בסך ההכנסה הכוללת מהעסק והאחוז שהיא מהווה מהכנסתו הכללית (למשל העסק הוא פעילות נוספת למשרה מלאה במעמד שכיר).

 

פתיחת עוסק מורשה או עוסק פטור

למרות השוני בין שני סוגי העסקים הללו, התהליך אותו בעלי העסק העתידיים נדרשים לעבור ברשויות המס הוא זהה לחלוטין. השוני העיקרי נובע באישור אשר יונפק מנציגי משרדי מע"מ שיקבע אם מדובר בעוסק פטור או מורשה.

יאמר לזכות רשויות המס במדינה כי תהליך פתיחת עוסק מורשה או פטור הפך לפשוט יותר בשנים האחרונות וכולל שלושה שלבים בירוקרטים, אך קלים יחסית.

 

שלב ראשון – פתיחת תיק במע"מ:

לפני פתיחת עסק, מכל סוג שהוא, יש לפנות למשרדי המע"מ הקרובים לביתכם על מנת לפתוח תיק. ראשית עליכם למלא טופס רישום לצרכי מס ערך מוסף, הידוע בשמו הקליט – טופס 821.

את הטופס ניתן למצוא גם בגרסה מקוונת. כאשר תגיעו אל משרדי המע"מ יהיה עליכם להצטייד גם בצילום תעודת זהות, שיק מבוטל או אישור על ניהול חשבון בנק, אשר מונפק על ידי הבנק בעלות של כמה עשרות שקלים, חוזה שכירות או שטר בעלות של המקום הפיזי בו יתנהל העסק (במידה והעסק ינוהל מהבית אין צורך בחוזה) ובמידה ואתם פותחים עסק מתוקף עיסוק מוסמך, כמו רופא או עורך דין, יש להצטייד מבעוד מועד ברישוי המתאים.

בתום התהליך תקבלו מספר עוסק אשר יהיה זהה למספר הזהות שלכם, הדבר נכון גם לגבי פתיחת עוסק פטור וגם לגבי פתיחת עוסק מורשה. ההכרעה על השתייכותם לסוג עוסק מסוים תהייה על סמך צפי ההכנסות שלכם, כאמור מחזור עסקי הנמוך מ-99,006 ₪ ישויך לעוסק פטור ומחזור גבוה מסכום זה – עוסק מורשה.

 

שלב שני – מס הכנסה:

המשרדים מהם חוששים אנשים כה רבים ברחבי העולם יהוו את התחנה השנייה שלכם בדרככם אל העסק העתידי שלכם. לאחר הרישום במע"מ תצטרכו להירשם במס הכנסה, רצוי לא להתמהמה עם ההרשמה ולעשות זאת באופן מידי.

במס הכנסה תצטרכו למלא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה, הלא הוא טופס 5329 האהוב והמוכר, אשר גם אותו ניתן למצוא בגרסה מקוונת בקלות רבה.

לטופס זה תצטרכו לצרף גם כאן צילום תעודת זהות, חוזה שכירות או שטר בעלות על המיקום הפיזי של העסק (במידה וצריך, כפי שהוסבר בשלב הראשון).

בנוסף, תצטרכו להגיש בקשה לאישור ניכוי מס במקור, אשר גם אותה תוכלו להוריד בקלות באתר של מס הכנסה.

 

שלב שלישי – ביטוח לאומי:

זהו – הגעתם לישורת האחרונה! כל שנותר הוא למלא טופס דין וחשבון רב שנתי במוסד לביטוח לאומי ואתם יכולים להתחיל לעבוד בעסק העצמאי שעליו חלמתם ואותו הקמתם.

למעשה, אחרי שלושה שלבים שכוללים ביקור בשלושת המוסדות המרתיעים ביותר שאזרח ישראלי יכול לחשוב עליהם אתם הופכים לבעלי עסק עצמאיים, פטורים או מורשים, כחוק וכדין. ולמרות הבירוקרטיה שאופפת את התהליך, הוא לא מורכב כלל ונגיש יחסית. גם אחרי שטרחתם לקרוא את מה שכתבנו, ודאי גיליתם כי הוא בהיר ונהיר הרבה יותר ממה שהיה קודם לכן.

 

פתיחת עוסק מורשה / עוסק פטור – למה חשוב לשים לב?

ועדיין, יש כמה דברים שחשוב לציין ולדעת מראש. למשל, אם אתם עוסקים באחד מהמקצועות החופשיים, דוגמת: עריכת דין, רפואה (גם רפואת שיניים), אדריכלות, ראיית חשבון, הנהלת חשבונות, הנדסה, פסיכולוגיה, וטרינריה, פיזיותרפיה, לימוד נהיגה (ניהול בית ספר), מקרקעין, רכב (סחר) או בעלי חברה בע"מ, אתם מחויבים לפתוח עוסק מורשה גם אם אינכם עתידים לחצות את קו ה-99,006 ₪ בהיקף מחזור העסקאות השנתי שלכם.

כמו כן, היות ומדובר בהליך בירוקרטי לכל דבר ועניין תמיד מומלץ להתייעץ עם מומחים טרם התהליך ועל אחת כמה וכמה כאשר אתם כבר אחרי שלב הקמת העסק והתחלתם לעבוד.

הבירוקרטיה אינה מסתיימת קבלת מעמד העוסק המורשה או הפטור, למעשה היא אפילו גדלה אחרי הקמתו. אתם תידרשו להגיש דו"חות, תכניות ועוד שלל מסמכים עם שמות ארוכים.

לכן, כדי לשמור על ראש שקט חשוב להתייעץ ולהיעזר בבעלי ניסיון ומומחים בתחום אשר ידאגו להסיר דאגות לא נחוצות מלבכם וישמרו על האינטרסים שלכם לצד החובות העסקיות שלכם.

בכל מקרה, קבלת מעמד של עוסק מורשה או סטטוס של עוסק פטור היום היא פשוטה יותר מבעבר וכל אחד יכול להיות בעליו של עסק משלו, בכל תחום שהוא.

זכרו כי השלב המורכב יותר הוא קבלת ההחלטה, מהרגע שהיא התקבלה הביצוע וההוצאה לפועל הופכים פשוטים הרבה יותר, במיוחד כאשר יש מי שילווה אתכם.

זקוקים לעזרה בפתיחת עסק? השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

תנו לנו לעזור לעסק שלכם להמריא לגבהים חדשים,
לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, השאירו פרטים:

השם שלך:

טלפון:

יישוב מגורים:

שם החברה:

משהו נוסף לומר לנו:

דילוג לתוכן