פתיחת חנות – איך פותחים חנות חדשה? מדריך מקיף

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

פתיחת עסק חדש, ובפרט חנות חדשה, הינו עניין מורכב הדורש תכנון וחשיבה מקדימה. טרם הקמת החנות, חשוב לבצע בדיקות מסודרות, מקיפות וכוללניות על מנת לבחון את פוטנציאל הצלחת העסק החדש. לפני שמתחילים בהקמת חנות חדשה, יש לבצע שקלול של מספר פרמטרים על מנת להבטיח את הצלחתה.

יש לבחון את פוטנציאל ההיתכנות והכדאיות של החנות העתידית, בין היתר על ידי בדיקת הביקוש למוצרים המתעתדים להימכר בה, וכן לקחת בחשבון את המשאבים הנדרשים לצורך השקעה בהקמת העסק.

יזמים המעוניינים לפתוח חנות חדשה צריכים לבדוק האם ברשותם ההון ההתחלתי, הידע, הזמן, הכישורים, היכולות והמשאבים הדרושים להקמת עסק מסוג זה. עריכת תכנית עסקית מסודרת ומפורטת, לצד שלל הבדיקות, הסקירות והבחינות המקדימות, תאפשר ליזם להבין את הפוטנציאל העסקי והרווחי של החנות, לצד הסיכונים העומדים בפניו. הקפדה יתרה על בדיקות אלו תאפשר ליזמים למנוע בזבוז משאבים ולהקים עסק כדאי ומשתלם במינימום סיכונים.
 
 

שלב ההקמה – מה חשוב לדעת לפני פתיחת חנות?

כאמור, לשם צליחת תקופת ההקמה של החנות וייצובה כעסק רווחי, משתלם וכדאי, על היזם לקחת בחשבון מספר רב של פרמטרים, ולבצע שלל בדיקות מקדימות חשובות. להלן מספר שלבים חשובים החיוניים להעלאת סיכויי ההצלחה של החנות החדשה:
 

  1. פילוח שוק

שלב מכריע בתהליך הקמת חנות חדשה הינו הבנת הצורך והביקוש הפוטנציאלי למוצרים המתעתדים להימכר בה. לאחר בחירת רעיון וקונספט לחנות החדשה ולמוצריה, יש לבצע פילוח שוק יסודי, על מנת לבחון את פוטנציאל הביקוש למוצרי החנות. חשוב להגדיר בצורה מפורטת וברורה את קהל היעד הפוטנציאלי אליו פונה החנות, את המתחרים הפוטנציאליים בשוק, את המוצרים המשלימים והחלופיים הקיימים בשוק ועוד.

 

  1. ייחודיות וערך מוסף

בשלבי התכנון וההקמה של החנות החדשה, חשוב לנקוט בצעדים אשר יבליטו את הערך המוסף והיתרונות הייחודיים של המוצרים הנמכרים בה. החנות צריכה לבלוט בין שלל המתחרים הקיימים בשוק, ולשם כך חשוב לחשוב ביצירתיות על מנת לייחד את העסק. הערך המוסף של החנות עשוי להתבטא במגוון דרכים, דוגמת אופן השירות והיחס ללקוח, אופי המוצרים עצמם, חוויית הקניה, עיצוב החנות, הטבות ייחודיות המוענקות ללקוחות ועוד. הבידול השיווקי חיוני בעת פתיחת חנות החדשה, שכן מאפשר להבטיח יתרון למול המתחרים ולמשוך לקוחות רבים.

 

  1. תכנית עסקית

ככל עסק, גם עבור פתיחת חנות חדשה חשוב ביותר להכין מבעוד מועד תכנית עסקית מקצועית, מקיפה ויסודית, המפרטת את פילוח וסקר השוק, יעדי ומטרות העסק, לוחות הזמנים לביצוע שלבי ההקמה, הניהול ותפעול החנות, וכן תחזיות ותכניות ארוכות טווח. תכנית עסקית מוצלחת תהיה כזו אשר תבדוק באופן מעמיק את כדאיות והיתכנות העסק, ובנוסף תכלול הגדרות מסודרות אודות סדר הפעולות והשלבים בדרך להקמת החנות. ניתן ואף מומלץ להסתייע באנשי מקצוע מתחום הייעוץ העסקי לצורך עריכת התכנית העסקית.

 

  1. מיקום ועיצוב

    פתיחת חנות חדשה - איך פותחים

למיקום הגיאוגרפי ולסגנון העיצובי של החנות החדשה תפקיד מכריע בהצלחתה. יש לבחור את מיקום ועיצוב החנות באופן שיאפשר מצד אחד חשיפה מקסימלית לקהל היעד, ומצד שני את נוכחות הבעלים במרבית שעות היום. אופן העיצוב של החנות צריך להיות מותאם לקהל הלקוחות הפוטנציאלי אליו פונה העסק, על מנת להוות מוקד משיכה שיאפשר תנועה ערה של לקוחות. בחירת מיקום החנות קריטי להצלחתה, שכן עליו להתאים לריכוז הלקוחות הפוטנציאליים ולהתאים לתקציב העסק. ככלל, פתיחת חנות במיקום מרכזי ונחשב דוגמת מרכזי ערים, אזורי תעשייה וקניונים תצריך השקעה כספית גדולה יותר, אך תאפשר בהתאמה תנועת לקוחות גדולה יותר.

 

  1. יצרנים, ספקים ומפיצים

לפני תהליך הקמת החנות, על היזם לקבוע מאיזה מקור יגיעו המוצרים האמורים להימכר בחנות. ניתן לייבא מוצרים באופן עצמאי או לבצע רכישות מיצרנים מקומיים, או לשלב בין האפשרויות. ככלל, רכישה בקונסיגנציה מיצרן מקומי מהווה אפשרות בטוחה יותר, ואילו ברכישה מיבואנים או ייבוא עצמאי קיימות רמות סיכון גבוהות יותר. על היזם לבצע חישובים ושקלולים של עלות מול תועלת על מנת לקבוע את אופן הפעולה המתאים ביותר לעסק. בשלב זה על היזם לבסס דרכי עבודה והסדרי תשלום למול יצרנים, ספקים, יבואנים ומפיצים.

 

  1. משאבים והון פיננסי

ככל עסק קטן עד בינוני, הקמת חנות כרוכה בהוצאות כספיות משמעותיות לטווח הקצר והרחוק גם יחד. על היזם לוודא כי ברשותו ההון הכספי והמשאבים הנדרשים לצורך הקמת החנות, וכן לאחריה. בתכנון הפיננסי של העסק חשוב לחלק את המשאבים באופן שיותיר מרווח נשימה פיננסי עבור השקעות, הוצאות ועלויות בלתי צפויות, לפחות לשנה הראשונה לעסק.

 

  1. פרסום ושיווק

חשוב לבחור באסטרטגיית פרסום ושיווק המתאימה מחד ליכולת התקציבית של העסק, ומאידך מספקת חשיפה מרבית. בחירת ערוצי, דרכי ושיטות הפרסום והשיווק של החנות החדשה הינה בעלת חשיבות מכרעת להצלחתה. ככל עסק חדש, בעלי החנות החדשה צריכים להגיע לכמה שיותר לקוחות חדשים ולבנות את מוניטין ושם העסק. אמצעי השיווק והפרסום רבים ומגוונים, וכוללים שלטי פרסום פיזיים, פליירים ועלונים, ניוזלטרים הנשלחים בדואר האלקטרוני, קידום העסק באינטרנט, דפים עסקיים ברשתות החברתיות ועוד.

 

  1. תמחור

חשוב לתמחר את מוצרי החנות החדשה בצורה נכונה, תוך לקיחה בחשבון את כלל מרכיבי ההוצאות –ייצור, רכישה, משכורות לעובדים, תשלומי השכירות, חשבונות חשמל, מסים וארנונה ועלויות נוספות הנדרשות לצורך הקמת החנות ותפעולה השוטף. שקלול וחישוב ההוצאות וההכנסות לצורך קביעת התמחור הנכון עשויה להתבצע באופן עצמאי או בעזרת אנשי מקצוע רלוונטיים. תמחור נכון של מוצרי החנות הינו פרמטר קריטי להצלחת העסק בטווח הקצר והארוך.

 

  1. מוצרים נלווים והסדרי תשלום

הצעת מוצרים נלווים כחלק מהסחורה הנמכרת בחנות תאפשר להעשיר את ההיצע ולספק מקור הכנסה נוסף לעסק. מיקום המוצרים הנלווים בצורה אסטרטגית (לדוגמא על יד הקופה לשם משיכת עין הלקוח בעת התשלום) יאפשר רווח נוסף. בנוסף, חשוב לקבוע ולפרסם באופן ברור ככל הניתן את מדיניות התשלום לפיה פועלת החנות, וליידע את הלקוחות על מנת למנוע אי הבנות מיותרות שעשויות להרחיק לקוחות. רצוי לפרסם את הסדרי התשלום על ידי שלטים במיקומים בולטים ליד קופת התשלום, וכן להדריך את עובדי המקום לביצוע הסברה בנושא.
 
 

שלב הניהול – מה חשוב לדעת לאחר פתיחת חנות חדשה?

בתום שלבי התכנון, ההקמה והפתיחה של החנות החדשה, יש צורך לבצע צעדים חשובים הקשורים לניהול, תפעול ותחזוק העסק באופן שוטף ותקין. את ניהול העסק יש לבצע על פי התכנית העסקית, הכוללת את מסגרות הזמנים והתקציב לשלבי הביצוע בפועל.
 

  1. הימנעות מהוצאות ועלויות מיותרות

חשוב לבצע בדיקות תקופתיות קבועות, סדירות ומחמירות באשר לתקציב החנות. יש לבחון בעת עת כיצד ניתן להשיג מקסימום רווחים במינימום עלויות, ולבדוק היכן ניתן לצמצם הוצאות ולהימנע מעלויות מיותרות ככל הניתן. חשוב לאפשר יעילות מרבית ומיטבית של העסק מבלי לפגוע בחוויית הקניה של הלקוח. כחלק מתהליך ההתייעלות, יש להעסיק אך ורק עובדים כשירים ולהימנע מעובדים בלתי פרודוקטיביים ולא אמינים.

 

  1. שיווק בפלטפורמת הדיגיטל וברשתות החברתיות

בימינו, הרשת הופכת לפלטפורמה מרכזית לשיווק, פרסום וניהול עסקים. חשוב להראות נוכחות ברשת לצד הנוכחות הפיזית של החנות בשטח. ניתן לבצע שיווק ופרסום באינטרנט על ידי הקמת חנות מקוונת, דפים עסקיים ברשתות החברתיות ושימוש בשאר ערוצי הפרסום ברשת. שימוש בפלטפורמת הדיגיטל יאפשר לחנות להיות רלוונטית ועדכנית, וכן לקיים קשר ואינטראקציה עם קהל הלקוחות.

 

  1. קשר עם הלקוח

לצורך בניית מאגר לקוחות קבוע ונאמן, חשוב להיות קשוב לצרכי ורצונות הלקוחות בכל עת ולהיערך בהתאם. יש לבנות מנגנון שימור לקוחות קיימים לצד בחינת הדרכים להרחבת מעגל הלקוחות למקסימום האפשרי. לדוגמא, פתיחת מועדון לקוחות שיעניק הטבות ומצבעים ללקוחות קבועים יאפשר לעסק לשמור על קשר רציף עם קהל היעד, ויהווה במקביל אמצעי נוסף למשיכת לקוחות נוספים.

 

  1. השקעה בכוח העבודה

צוות העובדים מהווה משאב יקר ערך עבור העסק, אשר חיוני להצלחתו. חשוב להשקיע בצוות העובדים של החנות החדשה, על ידי טיפוח כישוריהם ויכולותיהם, הצעת תגמולים ותמריצים ככוח מניע לביצוע עבודה מיטבית, הדרכה והכוונה מקצועית שתאפשר מתן שירות מיטבי ללקוחות ועוד. השקעה בעובדים תאפשר להם לצמוח עם העסק החדש ותיטיב עם העסק כולו.

 

  1. חשיבה יצירתית וחדשנית

חשוב לחשוב בכל עת כל דרכים יצירתיות וחדשניות שיסייעו לבידול החנות ממתחריה ויעניקו לה יתרון בשוק. יש לשמור על עדכניות בטרנדים, מגמות ואופנות שניתן לרתום למען החנות. אימוץ טרנדים שונים עשוי לתרום לשיפור המוצר והשירות של החנות, באופן שיאפשר למשוך לקוחות נוספים. עם זאת, חשוב לאמץ אך ורק טרנדים אשר מתאימים לרוח ולחזון העסק ומאפשרים לקדם את רווחיותו.

 

לסיכום, פתיחת חנות חדשה הינה תהליך מורכב אשר דורש חשיבה מראש על מגוון רחב של פרמטרים. יש לבצע שקלול מסודר של פרמטרים אלו, לצד ביצוע בדיקות לפני ובתום הקמת החנות. צעדים אלו יאפשרו להקים עסק מוצלח, כדאי, רווחי ומשתלם לאורך זמן. פתיחת עסק מסוג זה ללא ההכנות הנדרשות עשוי לסכן את היזם בהפסדים כלכליים ניכרים. את הבדיקות ניתן לבצע באופן עצמאי או באמצעות הסתייעות באנשי מקצוע רלוונטיים.

למידע נוסף אודות שירותי הייעוץ שלנו לפותחים חנות חדשה – השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

תנו לנו לעזור לעסק שלכם להמריא לגבהים חדשים, לייעוץ ראשוני ללא התחייבות, השאירו פרטים או התקשרו לטלפון: 050-7363741

השם שלך:

טלפון:

יישוב מגורים:

משהו נוסף לומר לנו: