כיצד להצליח בשיחת שכר?

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

המדריך להצלחה בשיחת שכר

מאת: גילעד בן נון, רו"ח – יועץ לתכנון ולניהול קריירה

עובדים רבים חווים חוסר הצלחה בשיחת שכר, והסיבה לכך נעוצה בעובדה שהם שוגים בהבנת התהליך.

כיצד מתנהלים מרבית העובדים בתהליך שיחת השכר? 

שיחת שכר

נניח מצב שבו עובד מקבל שכר הנמוך "ממה שמגיע לו", ומעסיקו מודע לדבר. ונניח שבסוף השנה המעסיק משפר את תנאי העסקתו של העובד, כי התועלת שהוא מביא לארגון גבוהה מהשכר ששולם לו.

כעת, אחרי ששופרו תנאיו, העובד ממשיך לבצע את עבודתו כרגיל עד לשיחת השכר הבאה, שאליה הוא מגיע עם ציפייה לקבל העלאה נוספת בשכרו. אך הפעם, בניגוד לשנה הקודמת, העובד חווה כישלון בתהליך ואינו מצליח לשפר את תנאי העסקתו.

ואז מתרחש דבר נוסף – חוסר ההצלחה של העובד בשיחת השכר (כי הוא לא מקבל מה שלדעתו מגיע לו) משפיע על רמת המוטיבציה שלו, ובמקרים רבים גם על היציבות התעסוקתית שלו, שכן מוטיבציה ירודה מובילה לירידה בתפוקת העובד.

 

אם כך, מהי הטעות הנפוצה בתהליך שיחת השכר?

הדבר המהותי שעובדים רבים שוגים בו הוא שלמעשה מדובר בתהליך כלכלי, בו צד אחד נותן שירות והצד השני משלם עבור השירות.

ובמקרים רבים העובד מגיע לשיחת השכר מבלי שחל שינוי מהותי בתועלת שהוא מביא לארגון – שהרי כבר בשיחת השכר הקודמת בוצעה התאמה בין שכרו לבין הערך הכלכלי שהוא מביא לארגון.

ואין שום היגיון כלכלי בדרישת העובד לשיפור תנאיו, שכן הדבר דומה לדרישת מחיר גבוהה יותר בעבור שירות או מוצר, מבלי שהלקוח קיבל תמורה גבוהה יותר.

 

מהי המשמעות של השכר המשולם לעובד?

השכר הינו אומדן כלכלי לתפוקת העובד – הממוצע והצפוי – ושבמסגרתו מגולמים אף השכלתו וניסיונו המקצועי של העובד.

תהליך שיחת שכר משקף איפה משא ומתן כלכלי, שהמפתח להצלחתו טמון ביכולתו של העובד להציג בפני המנהל והארגון את הערך הכלכלי הנוסף שביכולתו להביא.

ובשביל להצליח יותר בשיחות השכר יהיה עליו להציג:

  1. הוכחות כלכליות מוצקות לתרומתו לארגון – הוכחות לביצועי העובד בפועל, המעידות על כישוריו ויכולותיו.
  2. הוכחות לקפיצת מדרגה בתועלת העתידית שיביא לארגון – באיזה אופן יוכל לספק תועלת רבה יותר לארגון.

בעצם נדרש מהעובד לצאת מאזור הנוחות ולחשוב כיצד יוכל לספק ערך גבוה יותר לארגון, אחרת ייכשל בשיחת השכר.

 

הנחת העבודה של ארגונים בנוגע להעלאת שכר לעובדים קובעת כי ככל שהעובד צובר יותר ניסיון בעבודתו הוא:

  • הופך למקצועי יותר
  • מיטיב להכיר את המערכות הארגוניות
  • מיטיב להכיר את עובדי החברה

לפיכך רף הציפיות של הארגון מהעובד עולה, ואף מקובל להניח כי ביכולתו להתמודד עם אתגרים נוספים ומטלות נוספות.

ויותר מכך – ותק העובד יכול וצריך לגרום לו להבין היכן קיימים כשלים מערכתיים או חוסר יעילות, וחובה עליו לפעול לשיפורם ולהוספת התועלת לחברה. אך בפועל קורה שעובדים רבים לא באמת מצליחים לתרגם את הידע והניסיון שהם צברו להוספת תועלת רבה יותר לארגון.

 

כיצד יוכל העובד להגביר את סיכויי הצלחתו בשיחות השכר?

בשלב הראשון, על העובד להבין כיצד הוא נמדד ע"י המעסיק, ואז יידע להבדיל בין החשוב לטפל – כך יידע היכן להשקיע את מירב מאמציו. למשל – היקף מכירותיו בתקופה נתונה, כמות הלקוחות הממוצעת שטיפל בהם בתקופה זמן נתונה, ממוצע היקף השעות שהושקעו בפרויקט מסוג מסוים וממוצע היקף החריגות (בשעות/ בימים) עד לסיומו, וכיו"ב.

בשלב השני, על העובד לנסות ולקבל את נתוני התפוקה שלו ובהתאם להבין/ לחשב כיצד הוא מתומחר (כיצד נקבע שכרו).

בשלב השלישי, על העובד לחשב את שיעור השיפור הצפוי בתפוקתו (הוספת תועלת) ובהתאם לאמוד את התוספת לשכר המשולם כיום.

 

מלבד זאת, על העובד לחשוב כיצד יוכל להגביר את תועלתו לארגון בדרכים נוספות. למשל:

  • איתור חוסר יעילות וכשלים תהליכיים וכיצד ביכולתו לשפרם.
  • איתור הזדמנויות עסקיות (למשל: הרחבת היצע המוצרים הקיים, איתור קהל יעד חדש).
  • איתור תפקיד שהכרחי לצמיחת הארגון והצעת מועמדות אליו.

 

בהקשר זה מוצע כי העובד יגיע עם נתונים המעידים על הכשל התהליכי או חוסר היעילות ושאף יגיע עם תכנית לייעול המצב, לרבות הצגת יכולתו לטיפול בה.

רק כך תוכלו להגביר את התועלת שאותה תספקו לארגון ובהתאם להגביר את סיכויי הצלחתכם בשיחת השכר.

לקבלת ייעוץ בנושא שיחות שכר וקריירה השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

השם שלך:

טלפון: