מהו פיתוח עסקי?
פיתוח עסקי הינו נושא בעל חשיבות רבה לכל עסק. מדובר על ניסיון לנצל את משאביו של הארגון לטובת יצירת אפיקי הכנסה ושיתופי פעולה חדשים, או למטרה של איתור הזדמנויות עסקיות חדשות כדי שניתן יהיה ליהנות מיתרון יחסי בשוק בו העסק פועל. מדובר בנושא חשוב שיכול לעשות את ההבדל בין עסק או כל ארגון מסחרי אחר שמקרטעים אל מול עומס התחרות בשוק הישראלי והעולמי, לבין ארגון שצעדים נכונים שלו הופכים אותו להצלחה מוכחת וככזה אשר משאיר אבק למתחריו.
באמצעות פיתוח עסקי ניתן ליצור הסתכלות אסטרטגית על היעדים השונים של הארגון ולשפר ביצועים. מטרת הפיתוח העסקי הינה לסייע בהגעה אל היעדים העסקים שהגדרנו לעצמנו ואף לעבור אותם. כך, הן בעל עסק קטן שמעוניין להפוך לבינוני, והן בעל עסק בינוני שמעוניין להגדיל אותו בצורה משמעותית יוכלו להשיג זאת. במסגרת איכותית של פיתוח עסקי ועל ידי ביצוע מספר פעולות ספציפיות שחשוב לבצע, כמו אפיון היעד לטווח ארוך, הגדרה של מנועי צמחיה אפשריים ועוד יוכל העסק להגיע למחוזות חדשים, הן מבחינת גידול בהכנסות וברווחים והן מבחינת בניית המותג.
הגדרת המטרות שייקחו את העסק קדימה
הגדרת המטרות של כל עסק היא זו שתאפשר יצירת תהליך ממוקד שאותו יצטרך בעל העסק לנהל בצורה אפקטיבית. בפועל מדובר על כך שבכל תהליך של פיתוח עסקי יש לנסות לאתר לקוחות אסטרטגיים שברגע זה לא נמצאים במאגר הלקוחות של העסק, ולנסות ליצור שיתופי פעולה חדשים שיהוו מהלך אסטרטגי חשוב בדרך להגדלת שורת הרווח. פעולות אלה אל מול הלקוחות הפוטנציאליים של הארגון הם בעלי ערך רב ובלעדיהם קשה מאוד לפתח את העסק. בכל עסק הפעולות שיש לבצע בכדי לאפשר פיתוח עסקי יעיל תהיינה מעט שונות וההסתכלות על כל סוג של עסק צריכה להיות בהתאם לנתוניו. כך למשל, פיתוח עסקים קטנים או בינוניים יהיה שונה מפיתוח עסקים גדולים ומותגים מוכרים.
אם ניגע מעט לעומק בנושא של איתור מנועי צמיחה חדשים, חשוב להבין עד כמה נושא זה יכול ליצור שינוי חיובי בכל עסק. כך מצליחים בעלי עסקים לזהות אילו יכולות אינן מנוצלות בעסק, וכיצד עליהם להפוך אותן לכאלה שניתן ליהנות מהן. גם מיתוג מחדש ושירותי יחסי ציבור יכולים לתרום לפיתוח העסק ע"י העברת מסר של התחדשות אל קהל היעד, וגם ייעוץ ארגוני ברמה גבוהה שיותאם לכל עסק יוכל להביא ליצירת מערכת שנעה באחידות אל המטרה המשותפת.
הפעולות הנדרשות לפיתוח העסק בצורה מוכחת
יש לא מעט פעולות שניתן לבצע במהלך פיתוח עסקי אם רוצים באמת להגיע להצלחה רבה בכל עסק, חברה או ארגון. החל מניתוח המבנה הארגוני של עסק, דרך הבנת ההשפעה של הפיתוח על גורמים שונים בארגון, ועד לזיהוי מתחרים, יש לבצע פעולות מגוונות כדי שהשינוי המיוחל אכן יורגש.
תהליך יעיל של פיתוח עסקי יהיה גם כזה שניתן יהיה לבחון את תוצאותיו בכל נקודת זמן. ברגע שמגדירים מהם היעדים הרלוונטיים של הארגון, וברגע שרוצים לדעת היכן נמצא העסק לאחר פרק זמן מסוים, ניתן יהיה לבדוק נתונים כמותיים כמו השינוי בהכנסות או מספר הלקוחות החדשים של העסק.