הסבה מקצועית – המדריך השלם להסבת מקצוע מוצלחת

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

כל מה שחשוב לדעת על הסבה מקצועית

 
לעיתים קרובות, אנשים חווים צורך בשינוי קריירה באמצע החיים. במקרים מסוימים, ההסבה המקצועית מהווה אילוץ הנובע מפיטורים או משינוי מצב משפחתי וכלכלי. במקרים אחרים, מדובר בתחושת חוסר שביעות רצון, מיאוס ושחיקה מהשגרה המקצועית הנוכחית. אנשים רבים חשים שאינם ממצים את יכולותיהם וכשוריהם בעבודתם, או שהעבודה איננה תואמת את ציפיותיהם וצרכיהם. הדבר גורר תחושה קשה של חוסר סיפוק מאי מימוש הפוטנציאל האישי, דבר העשוי להתבטא בירידה בפרודוקטיביות המקצועית ואף פגיעה במצב הרוח ובחיים האישיים. באופן זה, מתעורר הרצון לחפש מקצוע או עבודה בתחום אחר, אשר יביאו לתחושת המימוש העצמי והסיפוק הנכסף בחיים המקצועיים.

תהליך הסבת מקצוע כרוך בלבטים, חששות והתחבטויות באשר לנטישת המקצוע הנוכחי ומעבר לקריירה חדשה. ההחלטה לקום בבוקר ולבצע שינוי כה משמעותי כמו הסבה מקצועית איננה פשוטה או קלה. מדובר בתהליך שעשוי לקחת זמן רב, ולעיתים אף מלווה בייסורים וקשיים רבים. הנטייה הטבעית אצל אנשים לאחר עזיבת מקום עבודה הינה לחפש עבודה חדשה אך כזו שדומה או זהה לקודמת. זוהי נטייה אנושית טבעית לעבר המוכר והבטוח, בניגוד לקפיצה אל תוך הלא נודע הכרוך בחשש וחוסר וודאות. הקושי והמורכבות המלווה את תהליך ההסבה המקצועית עולים ככל שמדובר בעובד מבוגר יותר, שכן עם הגיל האדם צובר אחריות נוספת כמו הצורך לכלכל משפחה ולגדל ילדים. בנוסף, קיים הקושי הטמון במציאת מעסיק אשר יראה נכונות להעסיק עובד מבוגר יחסית, אשר עושה את צעדיו הראשונים במקצוע.

קיימות מספר אפיקים, שיטות ודרכים מומלצות עבור בני ארבעים ומעלה המעוניינים בהסבת מקצוע. הדרכה נכונה והכוונה מתאימה עשויה לתרום לתהליך הסבה קל, חלק ויעיל. על האדם המעוניין בהסבת מקצוע לבדוק ולבחון את הדרך המתאימה ביותר למציאת העבודה החדשה, כולל שיווק עצמי והכנה לראיונות עבודה. חשוב לדעת אילו פרטים כדאי להבליט או להצניע בעת הריאיון. לדוגמא, במקרים מסוימים הניסיון המקצועי והותק שצבר אדם במהלך חייו המקצועיים אינם רלוונטיים למקצוע החדש, ואף עשויים לפגוע בסיכויי הקבלה לעבודה החדשה. עבור מי ששוקל לבצע הסבה, מומלץ לבדוק מראש את ההכשרות המקצועיות האופציות התעסוקתיות העומדות לפניו טרם עזיבת המקצוע הנוכחי. בנוסף, קיימים מספר גופים המיועדים לסייע לתהליך.

הסבה מקצועית נכונה תהיה כזו המבוססת על זיהוי מגמות ודרישות בשוק, וכן זיהוי הזדמנויות מקצועיות כדאיות המאפשרות מקסום רווחים תוך צמצום עלויות. בעידן המודרני, המאופיין בדינאמיות ומוביליות, הסבה מקצועית נחשבת לתהליך קל יותר לביצוע מבעבר. קיימות מגוון אפשרויות מקצועיות ותעסוקתיות בשוק, אשר מקלות על הסבת מקצוע מהירה מחד אך בטוחה מאידך.

 

שלבים ודגשים בביצוע הסבה מקצועית 

הסבה מקצועית הסבת מקצוע

הכוונה מקצועית: לצורך הסבה מקצועית מוצלחת, יש תחילה לקבל הכוונה מקצועית הולמת, שמטרתה לאפשר קבלת רעיון כללי לכיוון המקצועי החדש והמתאים ביותר. הכוונה מקצועית מסייעת לקבלת מידע מעמיק ופרספקטיבה רחבה, מקיפה וכוללת אודות המקצוע האידאלי ביותר, בהתאם לניסיון, ידע וכישורי העובד ומצב השוק. הכוונה מקצועית מאפשרת לאדם המבקש לבצע הסבת מקצוע "לפתוח את הראש" ולחשוב על מקצועות פוטנציאליים, אפילו כאלו שלא עלו במחשבתו או כאלו שסבר בעבר שלא מתאימים לו.

אפשר לנסות לבצע מבדקי הכוונה מקצועית באינטרנט, או על ידי חיפוש עצמאי במאגרי מידע ואתרים ייעודיים לחיפוש מקצועות, לימודים והכשרות. בנוסף, מומלץ לעבור על מודעות הדרושים ברחבי הרשת והעיתונות הכתובה, לשם בחינת מצב השוק וקבלת מושג באשר למקצועות המבוקשים והנדרשים. אפשרות נוספת הינה קבלת הכוונה מקצועית ממומחים, דוגמת יועצים ופסיכולוגים תעסוקתיים. אנשי מקצוע המתמחים בהכוונה להסבה מקצועית מספקים סקירה מדויקת וכוללת על המקצועות הפוטנציאליים המתאימים, תוך בחינת מכלול הנתונים האישיים והמקצועיים והשאיפות העתידיות. בנוסף, מומלץ לברר על עמותות, ארגונים ומכונים המועדים להכוונה תעסוקתית לשינוי קריירה.

תזמון: לטיימינג חלק חשוב ומשמעותי בתהליך ההסבה המקצועית. חשוב להתאים את תזמון ההסבה למצב הקיים, הן זה של העובד והן זה של השוק. לעיתים שווה להשהות את ההסבה עד לסיום תואר אקדמי, לימודי תעודה או הכשרה אחרת, אשר תאפשר פתיחת דלתות למקצועות חדשים. קיימים מסלולי הסבה מקצועי עבור אקדמאים, המעוניינים לעבור הכשרה מקצועית מעשית הקשורה לתואר שלמדו. בנוסף, מומלץ לקחת בחשבון כי הסבת מקצוע עשויה לקחת זמן, ולכן לפגוע בפרנסה. לכן רצוי לבצע את התהליך כאשר מצויים במצב הכלכלי המתאים, על מנת להימנע מהסתבכות כלכלית.

קצב: קצב ההסבה המקצועית גם הוא משחק תפקיד חשוב בהצלחת התהליך. ניתן להתחיל את תהליך ההסבה באופן הדרגתי, על ידי הישארות במקצוע הנוכחי במקביל לרכישת מקצוע חדש. ניתן גם לבצע הסבה טוטלית ומהירה יותר, הדורשת התפטרות מידית ממקום העבודה הנוכחי וחיפוש מקצוע חדש. עם זאת, אפשרות זו כרוכה ברמות סיכון גבוהות יותר ביחס לאפשרות של הסבה איטית והדרגתית. דרך נוספת להימנע מסיכונים הינה להתנסות תחילה בתפקיד החדש, על מנת לוודא כי אכן מדובר בתחום מקצועי מתאים. הדגש צריך להיות על תהליך הסבה מקצועית בקצב המותאם ביותר לאופי ולצרכים האישיים.

 

בחירת המקצוע הנכון והמתאים באופן אינדיבידואלי

יש לזכור כי הסבה מקצועית מטרתה לשפר את חיי האדם, על ידי שדרוג החיים המקצועיים, באופן המאפשר מימוש עצמי ותחושת סיפוק. לכן, יש לחשוב טרם ההסבה על המקצוע אשר יתאים בצורה המיטבית לצרכים, לרצונות, ליכולות ולשאיפות המקצועית והאישיות כאחד. בנוסף, יש להתחשב במצב האישי, המשפחתי והכלכלי הקיים.

לדוגמא, אימהות טריות לעיתים קרובות יבחרו בהסבה למקצוע שיאפשר עבודה מהבית או בשעות גמישות ונוחות. יש לחשוב על הסיבות שהביאו מלכתחילה את המחשבה על הסבת מקצוע, ולבחור בכיוון המקצועי החדש בהתאם לכך. אנשים שחשו מתוסכלים מעבודתם בשל דרגת שכר בלתי מספקת עשויים בהסבה שתאפשר הכנסה גבוהה יותר. אחרים עשויים להעדיף מקצוע הכרוך בהכנסה נמוכה יותר, אך בעבודה הכרוכה בעניין וסיפוק רב יותר. על האדם העובר הסבה מקצועית להקשיב לעצמו ולבצע החלטה מושכלת, הלוקחת בחשבון את מכלול הנתונים, הצרכים והאילוצים.

 

התחלת תהליך הסבת מקצוע

לאחר שקלול שלל היבטי הסוגיה, ובחירת המקצוע הרצוי, מתחיל השלב הפרקטי של התחלת תהליך ההסבה. למטרה זו, יש תחילה לחפש את מוסדות הלימוד המספקים את ההכשרה והלימודים הרלוונטיים. ניתן להיעזר בלשכת התעסוקה, המציעה מגוון קורסי הסבה מקצועית, וכן בתי ספר, אוניברסיטאות ומכללות המציעות מסגרות לימוד נוחות וייעודיות להסבה מקצועית. תכניות לימוד, קורסים והכשרות להסבת מקצוע מאפשרים לעיתים קרובות להמשיך בעבודה הקיימת, עד להשלמתם. האגף להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה מציע מגוון מסלולים קורסים מקצועיים, בסבסוד מלא או חלקי.

 

לסיכום, הסבה מקצועית עשויה להוות הזדמנות פז לשינוי, שיפור ושדרוג החיים המקצועיים והאישיים כאחד. עם זאת, מדובר בתהליך מורכב וקשה, הכרוך במכשולים, התחבטויות ולבטים רבים. קיים מגוון רחב של היבטים שיש לבחון טרם ביצוע הסבת מקצוע, כולל שיקולים הקשורים למצב כלכלי-פיננסי, מצב אישי-משפחתי ושאיפות מקצועיות עתידיות.

מורכבות ההחלטה להסבת מקצוע ויישומה מצריכה בחינה מוקדמת של הסוגיה טרם המעשה. על מנת לבצע הסבה מקצועית מוצלחת וחיובית, מומלץ לבצע בדיקה מקדימה וסקירה מדוקדקת ומקיפה ככל הניתן על התהליך, החל מבחינת הצורך בהסבה ועד לתכניות אופרטיביות ופרקטיות לביצועה בפועל.

רוצים לשמוע עוד על שירותי ההסבה המקצועית שלנו? השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

השם שלך:

טלפון:

יישוב מגורים:

שם החברה:

משהו נוסף לומר לנו:

דילוג לתוכן