פתיחת עסק עצמאי – האם זהו צעד חכם? ורעיונות

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

נמאס לכם לעבוד בשביל אחרים? אפשר להבין אתכם. המצב הלא מזהיר, בלשון המעטה, בשוק העבודה הישראלי מביא עובדים רבים לחשוב על אלטרנטיבות חדשות להבאת כסף הביתה שאינן כוללות עבודה של שעות מרובות עבור עסק של מישהו אחר בשכר זעום. אחת החלופת הבולטות היא פתיחת עסק עצמאי משלכם. לבחירה זו יש כמובן, כמו לרוב הדברים בחיים, יתרונות וחסרונות. במאמר זה ננסה לתת מושג על איך החיים שלכם הולכים להיראות ביום שאחרי קבלת ההחלטה על הקמת עסק עצמאי קטן בעצמכם, נעלה מספר רעיונות לפתיחת עסק בתחומים שנחשבים כרגע ל"תחומים חמים" ובנוסף, ננסה לשים את האצבע על מספר דגשים עיקריים שכל אדם שמתכנן לפתוח עסק חדש באופן עצמאי חייב לדעת ולהבין.

רעיונות לעסק עצמאי קטן

חלק א': האם לפתוח עסק עצמאי? הסיבות לפתיחת עסק משלכם ולמי זה מתאים?

התשובה לשאלה זו היא כמובן פרסונלית (ספציפית לכל אדם באשר הוא) ואין תשובה כוללת שמתאימה לכולם. אם אינכם מרוצים במקום העבודה הנוכחי שלכם והבוס יושב לכם על הראש ודאי עלה במוחכם הרעיון להקים עסק עצמאי. זה טבעי לגמרי, אך קחו בחשבון שאם הבעיה היא מקום העבודה הספציפי ולא תחום העיסוק הכללי, אזי אולי הפיתרון הפשוט הוא מעבר למקום עבודה חדש. במקרה שמדובר במשהו רחב יותר, כמו למשל שאינכם אוהבים את מה שאתם עושים ומעוניינים בשינוי קריירה, אזי פתיחת עסק באופן עצמאי עשוי להיות הכיוון הנכון עבורכם.

סיבה נוספת שגורמת לאנשים רבים לחשוב לכיוון של פתיחת עסק היא קושי במציאת עבודה. זה לא סוד שהמצב הנוכחי בשוק העבודה בישראל מקשה על עובדים רבים למצוא עבודה בתנאים שמתאימים להם. במקרים רבים מדובר באנשים מוכשרים שנופלים בין הכסאות ולמדינת ישראל אין פתרונות ממשיים עבורם. לידע כללי, שיעור האבטלה בישראל בשנים האחרונות הוא די קבוע ועומד על בסביבות 6%. חשוב לזכור שלא כל מי שמתקשה למצוא עבודה צריך למהר לפתוח עסק קטן, וזה לא דבר שמתאים לכל אחד. אם אין לכם רעיון מקורי ואתם לא יזמים בנשמתכם, לא בטוח שכדאי לרוץ להקים עסק.

עד עכשיו הזכרנו מקרים בהם פתיחת עסק בצורה עצמאית נבעה כתוצאה מחוסר שביעות רצון מהמצב הנוכחי של האדם או מחוסר ברירה. כעת נציג את הסיבות העיקריות שגורמת לאנשים לפתוח עסק. הראשונה היא כמובן עצם המחשבה על רעיון חדשני ופורץ דרך לעסק שיידע להרוויח עבור בעליו מספיק כסף כדי להפוך אותו לעשיר. יש לכם רעיון לעסק שנראה לכם ש"יתפוס"? בצעו בדיקת שוק ראשונית, רצוי בעזרתו של יועץ עסקי שמתמחה בכך, ולכו עם הרעיון שלכם קדימה.

סיבה נוספת להקמת עסק היא חלום או חזון שקיים בכם זמן רב ואתם מעוניינים להוציא אותו לפועל. במקרה זה כדאי לוודא שאכן קיימים תנאי שוק להצלחת העסק ושלא תגיעו בסופו של יום לקריסה כלכלית. גם כאן לא מן הנמנע להסתייע בגורם מקצועי שיידע לייעץ לכם מה נכון עבורכם.

הסיבה השלישית ואולי המובנת ביותר היא הרצון להיות "אדונים לעצמנו". לעובדים רבים נמאס למלא הוראות של אחרים והם היו מעדיפים לעבוד בשביל עצמם. במקרה כזה, הדרך לפתיחת עסק משלהם קצרה מאד, אך חשוב לזכור כי פתיחת עסק לא מבטיחה הצלחה והכנסות, ועל כן חובה לבוא עם רעיון לעסק שיידע להרוויח ולהכניס כסף לבעליו. כמו כן, חשוב להבין שלפחות בתחילת התהליך של פתיחת עסקים חדשים בעליהם מתמודדים עם חוסר ודאות כלכלית וזה דבר שלא מתאים לכל אחד. אם אתם מסוג האנשים הנ"ל ויש לכם רעיון עסקי שטרם מימשתם, צרו איתנו קשר ונוכל לסייע לכם לממש אותו באופן מקצועי ויסודי.

ייעוץ שמוביל לתוצאות

חלק ב': עסק עצמאי – יתרונות, חסרונות ואיך ייראה היום שאחרי?

אז חשבנו על רעיון, עשינו מחקר שוק, הכנו תוכנית עסקית וחשבנו על מודל עסקי שנצליח להרוויח ממנו. אפילו מצאנו מקום/משרד, גייסנו הון ראשוני ועובדים עבור העסק והדפסנו כרטיס ביקור. מה עכשיו? האם הגענו לשלווה ולנחלה? לא בטוח. כאמור, עסק משלכם פירושו במקרים רבים התמודדות עם אי-ודאות יומיומית ועם שאלות כמו "כמה העסק הרוויח היום?" ו"האם ההכנסות יגדלו בטווח הזמן הקרוב?" עולות על בסיס יומי. אז מהם היתרונות והחסרונות של עסק קטן ועצמאי?

יתרונות:

  • היתרון המרכזי של בעלות על עסק משלנו היא כמובן העובדה שאף אחד לא אומר לנו מה לעשות. יש לנו אוטונומיה ושליטה מוחלטת על כל הנעשה בעסק והמילה האחרונה שייכת לנו. אין מעלינו אף בוס שיכול לתת לנו הוראות ודד-ליינים.
  • יתרון נוסף הוא בהנאה מהעבודה על פרויקט ששייך לנו – מחקרים הוכיחו שכשאנשים עובדים עבור עסק ששייך להם התפוקה שלהם גדולה בהרבה מאשר בעבודה עבור עסק של מישהו אחר.
  • שעות עבודה גמישות – כבעל עסק את/ה יכול/ה להחליט מתי אתם מתחילים לעבוד בכל יום, כמה שעות תעבדו ומתי תסיימו.
  • יותר כסף – אנחנו כבר לא עובדים כשכשירים אצל אחרים ומקבלים תלוש. כעת אנחנו מוציאים לעצמנו תלוש משכורת וככל שהרווחים של העסק יהיו גדולים יותר כך גם המשכורת שלנו. זאת בניגוד לשכירים שלא נהנים מגידול ברווחים של העסק, פרט אולי לבונוסים קטנים שהם מקבלים מהבוס מדי פעם.

חסרונות:

  • כפי שכבר הזכרנו, תחושת אי הודאות שמלווה את היזם העצמאי היא דבר שלחלק מהאנשים קשה להתמודד איתו ועלול להוות נטל על כתפיהם.
  • קצת "כאב ראש" – בכל הקשור להעסקת עובדים ופיקוח על עבודתם, הוצאת תלושי משכורת, ניהול מלאי, שיחות עם ספקים, ולהיות "המבוגר האחראי" על בסיס קבוע.
  • סיכון – יש סיכון כלכלי בלהיות עצמאיים שעלול להתממש ברגע שהעסק מפסיק להיות רווחי. לעיתים זה כתוצאה ממצב מאקרו כלכלי במשק (מלחמה, אסון טבע וכד') ולעיתים זה בגלל תפקוד לקוי וניהול לא נכון. פתחתם עסק ונקלעתם למשבר? זה אמנם מבאס, אבל יש מה לעשות! דברו איתנו.

רעיון להקמת עסק

חלק ג': רעיונות לפתיחת עסק עצמאי קטן משלכם

החלטתם להקים עסק, נהדר! אבל באיזה תחום או ענף? האם חשבתם על רעיון לעסק? האם תצליחו להרוויח מפתיחת בר או מסעדה? או שאולי בכלל כדאי לכם לפתוח סוכנות נדל"ן? איך תבחרו איזה עסק לפתוח?

ראשית, צריכים להיות ראליים. הרי אדם שלא שאלרגי לדגים לא יכול להיות דייג נכון? הענף בו תפתחו עסק צריך להיות ענף שיש לכם זיקה מסוימת אליו. אוהבים אוכל? תפתחו מסעדה, יש לכם כישרון למכירות? תפתחו חנות בוטיק. אל תיכנסו לעסק שלא מושך אתכם באיזהשהו אופן כי במהרה תגלו שהוא יתפוס חלק גדול בחייכם ובמידה ולא תאהבו לעסוק בו חבל על כל ההשקעה והמאמץ.

תמיד טוב לבדוק מהם התחומים שבהם הרווחיות גבוהה יחסית והסיכון מינימלי. ישנן חברות גדולות שפועלות גם בישראל כמו דן אנד ברדסטריט ואחרות שמספקות שירותי מידע עסקי על העסקים בענפים השונים במשק הישראלי ורווחיותם. אל תתעצלו – מוטב לבדוק עכשיו כמו שצריך, מאשר להצטער אחר כך.

מומלץ להתייעץ עם מכרים ובני משפחה לפני ההחלטה על תחום העסק, על מנת לוודא שגם הם חושבים שיש לכם ולו פוטנציאל להצלחה.

יש לכם רעיון לפתיחת עסק, אך אתם עוד לא רואים את התמונה הגדולה, מאיפה להתחיל ואיך אתם הולכים להרוויח ממנו כסף? היועצים של ביזנסוייז כאן לשירותכם.

חלק ד': דגשים חשובים שכל אדם שמתכנן לפתוח עסק חדש באופן עצמאי חייב לדעת

הכנו לכם מדריך מפורט לפתיחת עסק חדש בישראל ב-4 שלבים – לקריאת המדריך לחצו כאן

רוצים לשמוע עוד על שירותי הייעוץ העסקי שלנו לעצמאיים וליזמים? השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

צרו קשר לקבלת פרטים נוספים, ללא התחייבות
שם:
טלפון:
יישוב מגורים:
שם החברה:

משהו נוסף לומר:

דילוג לתוכן