מהי תוכנית עסקית ומדוע כל עסק חייב שתהיה לו תוכנית עסקית רב שנתית?
תכנית עסקית היא מסמך מפורט שכולל היבטים רבים שקשורים בניהול העסק תפעולו השוטף. בהיבטים אלה נכללים בדרך כלל הפן הכלכלי-פיננסי של העסק, הפן השיווקי, הפן הטכנולוגי (המוצר שהעסק מוכר) והפן האסטרטגי. נהוג לומר שעסק שאין לו תוכנית עסקית רב-שנתית מסודרת הוא עסק ללא עתיד של ממש, שהרי בכל נקודת זמן, תוכנית פעולה שכזו מסייעת לבעל העסק להבין לאן ממשיכים מכאן.
היבטי התוכנית העסקית
כלכלי-פיננסי: כנראה ההיבט החשוב ביותר בתוכנית העסקית. התוכנית חייבת לכלול מודל עסקי מסודר שמפרט את ההוצאות וההכנסות של העסק, את תזרים המזומנים שלו ואת תהליך החזר ההשקעה הצפוי למשקיעים/לבעלים.
שיווקי: רצוי שתוכנית עסקית תיגע גם בהיבט השיווק של העסק. נהוג להגדיר ולבחון את השוק אליו אנחנו נכנסים ואת קהל היעד הפוטנציאלי אליו אנחנו רוצים לפנות. לאחר מכן קל יותר לחשוב על דרכי פרסום ושיווק של העסק.
טכנולוגי: התוכנית עוזרת להבין מהם היתרונות שלנו על פני המתחרים הקיימים בשוק, למה המוצר שלנו טוב יותר? במה הוא שונה מהקיים בשוק? איך עובד המוצר? מתן מענה לשאלות אלה בשלב בניית התוכנית העסקית יקל עלינו בהמשך.
אסטרטגי: קביעת האסטרטגיה של העסק ואופן הפעילות העסקית שלו. תוכנית עסקית טובה היא כזו שמתייחסת לכל אחד מההיבטים המוזכרים מעלה.
כתיבת ובניית תוכנית עסקית
הכנת תוכנית עסקית אינה מדע מדויק, ועל כן ברור שאין כאן עניין של נכון או לא נכון. ישנן דרכים רבות ומגוונת לבנות תוכנית לעסק, אך בכל מקרה חשוב שתוכנית זו תהיה מפורטת וספציפית ככל האפשר.
הנושאים שחייבים להופיע בכל תכנית עסקית:
- מהו המוצר שלנו? מהו השירות שאנחנו מתכננים למכור?
- מהו המודל העסקי שלנו? איך אנחנו מתכננים להרוויח מהעסק? האם ההכנסות הצפויות גדולות מההוצאות הצפויות? האם יש לנו מספיק הון התחלתי?
- מהו שוק הפעילות שלנו? מיהו קהל היעד שלנו? מי הם הלקוחות הפוטנציאליים שלנו? איך נשיג לקוחות חדשים?
- מהי האסטרטגיה שלנו לחדירה לשוק? האם יש לנו סיכוי להתחרות מול עסקים דומים שכבר קיימים בשוק? האם ישנם חסמי כניסה ויציאה?
- האם יש לנו תוכניות שיווק ופיתוח עסקי? איך נשווק את העסק? באילו ערוצי מדיה? איך יתבצעו המכירות בפועל?
- מהן דרכי היישום של התוכנית העסקית שלנו? איך בכוונתו להוציא לפועל את התוכנית שהכנו?
תחומים שונים = תוכניות עסקיות שונות
במידה ואתם עומדים לפתוח חנות בגדים, התכנית העסקית לה תזדקקו תהיה שונה מאשר במקרה של תוכנית עסקית למסעדה או לעסק כלשהו אחר בתחום המזון. חשוב להבין שלכל תחום עסקי תתאים תוכנית קצת אחרת וכי סטארטאפ שמעוניין בתוכנית עסקית לאפליקציה יזדקק למשהו אחר לגמרי מתוכנית עסקית שהוכנה עבור בית קפה או חנות. חשוב לוודא כי מי שכותב לכם את התוכנית מכיר את הזירה העסקית והתחום הספציפי בו פועל העסק שלכם. ראו פירוט ודוגמאות בהמשך המאמר.
תוכנית עסקת למסעדה
הכנת תוכנית עסקית למסעדה כרוכה בשיקולים הרלוונטיים ספציפית לענף המסעדנות. תחום המסעדנות ידוע בתחרותיות ורמות סיכון גבוהות יחסית. יש לקחת בחשבון גורמים אלו, יחד עם רבים אחרים, בעת עריכתה. ראשית כל, יש להסדיר את המודל העסקי מבחינה כלכלית-פיננסית. על היזם להחליט האם לרכוש מסעדה קיימת, זיכיון של רשת או מסעדה חדשה לחלוטין, תוך שקילת היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות.
לבחירת סוג המסעדה השפעה מכרעת על התכנון העסקי. על בעל המסעדה לבצע פילוח שוק על מנת לקבוע את קהל היעד. למשל, מסעדת גורמה יוקרתית תפנה לקהל יעד בעל מאפיינים סוציו-אקונומיים השונים מזה של מסעדת מזון מהיר. לפיכך, יהיה על הבעלים לקבוע את איכות המנות ורמת השירות (שפים בעלי שם, חומרי גלם איכותיים ומלצרים מיומנים). על פי קונספט המסעדה וקהל היעד שלה יוחלטו פרמטרים רבים כגון מיקום, תמחור, עיצוב המסעדה והמטבח, עלויות שכר העובדים, ערוצי הפרסום והשיווק ועוד. כשרות הוא נושא חשוב נוסף שעל מסעדן לבחון לאור אופי המסעדה וקהל היעד. הדבר מהווה מחד פוטנציאל להגדלת קהל היעד, ומאידך כרוך בהפסד כתוצאה מסגירת המקום בשבתות וחגים.
בעת הכנת תוכנית עסקית למסעדה, יש לבחון את ערך המכירה הממוצע לסועד ולהעריך את כמות הסועדים הנדרשת על מנת לכסות את ההוצאות והעלויות ולהחזיר את ההשקעה. לפיכך ניתן לקבוע את מספר השולחנות במסעדה, את סוג חומרי הגלם למנות, את תמחור המנות ועוד. יש להגדיר ולתכנן את צרכי ומקורות המימון של המסעדה (האם מהון עצמי, גיוס משקיעים או הלוואות). לקביעת תקציב המסעדה חשיבות לבקרה הניהולית על היעדים והסטיות מהם. להקמת עסק מסעדנות דרושים אנשי מקצוע ייחודיים לענף, דוגמת יועצים קולינריים, יועצי מטבח ושפים. הצורך בגימיק חזק וייחודי שיבדיל את העסק ממתחריו תופס חלק חשוב בענף המסעדנות.
תוכנית עסקית לסטארט-אפ
כתיבת תוכנית עסקית להקמת סטארט-אפ מצריכה שימת דגש על שיקולים ייחודיים. השלב הראשון בדרך להקמת סטארט-אפ כרוך בבחירת הרעיון עצמו. על היזמים לבצע זיהוי מדויק של צורך קיים החסר מענה אפקטיבי, כאשר בשלב הבא עליהם להמציא רעיון מקורי, ייחודי וחדשני לסיפוקו. על סטארט-אפ להתבסס בראש ובראשונה על חזון, המתורגם בהמשך לתוכנית עסקית מפורטת.
ברמה הכלכלית-פיננסית, מטרת התכנית העסקית לפרט את חזון ויעדי העסק, כולל הדרכים להגשמתם, לשם משיכת משקיעים פוטנציאליים (קרן הון סיכון, משקיעים פרטיים, בנק ועוד). יזמי הסטארט-אפ נדרשים להגדיר ולזהות את ערוצי המימון וגיוס הכספים. התוכנית העסקית מיועדת לשכנע את המשקיעים האפשריים בסיכויי ההצלחה של העסק והפוטנציאל להפקת רווח. בנוסף, התכנון העסקי לסטארט-אפ מאפשר מציאת שותפים. נדירים עסקי הסטארט-אפ המנוהלים על-ידי יזם בודד, שכן אדם אחד איננו מסוגל להתמחות בכל הקשת המקצועית הדרושה לניהול ותפעול העסק. להקמת סטארט-אפ דרושים אנשי שיווק, ביצוע, טכנולוגיה, בקרה, פיתוח ועוד.
תוכנית עסקית לסטארט-אפ איננה מכוונת לגורמים חיצוניים בלבד, אלא מיועדת להשריש הבנה מעמיקה בקרב היזמים והעובדים באשר למטרות העסק, יתרונותיו, חסרונותיו וצרכיו. על התוכנית העסקית להבהיר, להגדיר ולפרט את תחומי האחראיות של חברי הצוות, תוך יצירת בסיס להמשך העבודה.
התוכנית העסקית משתנה לפי סוג ואופי הסטארט-אפ, אך תכלול את הפרמטרים הבאים:
• תיאור הצורך או הבעיה עליה שואפים לתת מענה
• תיאור הפתרון (המוצר או השירות המוצע) והדרכים ליישומו
• הגדרת קהל היעד הפוטנציאלי לרכישת התוצרים
• הגדרת המתחרים ויתרונות הסטארט-אפ עליהם
• תכנון אסטרטגי להשגת היעדים – מבחינת תמחור, שיווק, ערוצי הפצה ועוד.
• מודל פיננסי המפרט את היגיון הכלכלי של העסק – הכנסות ורווחים אל מול ההוצאות ועלויות, ותחזיות רווח והפסד.
תוכנית עסקית לאפליקציה
עולם האפליקציות ייחודי במובן זה שיזמים רבים נוהגים ראשית לתכנת את האפליקציה עצמה, ורק אחר כך להתאים לה מודל עסקי. התנהלות זו עשויה לפגוע ברווחיות האפליקציה. יש להתייחס לאפליקציה כאל עסק לכל דבר, המצריך בניית תוכנית עסקית מפורטת ורצינית. התוכנית העסקית לאפליקציה תאפשר לבנות תוכנית עבודה מסודרת, שלאחריה יגיע הפיתוח הטכנולוגי. על התוכנית העסקית להציג ולפרט את אופי האפליקציה, הצרכים עליהם מיועדת לתת מענה, תועלות פוטנציאליות וסטטוס המיזם. בנוסף, עליה להכיל פרמטרים דוגמת ניתוח ופילוח שוק מקצועי, קביעת קהל היעד, פירוט המתחרים בשוק והיתרונות עליהם.
התכנון התקציבי מהווה חלק חשוב בתוכנית עסקית לאפליקציה, כאשר קיימים כמה קריטריונים שיש לקחת בחשבון בעת כתיבתה. יש להחליט על מיקום הפיתוח – האם יתבצע בארץ, בחו"ל או שילוב של שתי האפשרויות, תוך התחשבות בעלויות הנמוכות של פיתוח במקומות כמו אסיה ומזרח אירופה לעומת ישראל. מערכת ההפעלה בה תפותח האפליקציה (אנדרואיד, IOS או שניהם), וכן מורכבות האפליקציה, מהווים קריטריונים חשובים בבניית התקציב. יש להתחשב גם בהוצאות הקשורות לתיקוני באגים ושדרוגים.
ברמה האסטרטגית, על התוכנית העסקית לתאר ולהגדיר בבירור את התהליכים העסקיים והאסטרטגיה השיווקית לצורך קידום האפליקציה, תוך פירוט היעדים ולוחות הזמנים. מבחינה תקציבית, שלב הפיתוח הוא שולי לעומת השיווק והפרסום. מרבית הכסף יושקע בשיווק ופרסום האפליקציה, כאשר המטרה היא ויראליות – חשיפה ותפוצה רחבה ומהירה ככל הניתן. עם זאת, מומלץ שלא לבסס את התוכנית העסקית כולה על פרסום ושיווק, אלא לכלול גם מודל הכנסות מקורי שימשוך משתמשים רבים ויאפשר את רווחיות האפליקציה.
כמה עולה תוכנית עסקית?
עלות הכנת תוכנית עסקית משתנה לפי מגוון קריטריונים, דוגמת תחום העסק, מספר הסעיפים הדרושים, היקף המלל לכל סעיף ואיכות החומר. מחיר תוכנית עסקית שנכתבת על ידי חברה מקצועית נע בדרך כלל בין 10,000 ₪ ל-20,000 ₪. לעיתים חברות ייעוץ עשויות להציע חבילה הכוללת תוכנית עסקית, ייעוץ פיננסי ולווי עסקי, אך לרוב במחיר גבוה יותר.
חברות אחרות מציעות תוכנית עסקית המתבססת על החשיבה והתכנון הפיננסי-עסקי שכבר נעשה על ידי בעלי העסק. במחיר תוכנית עסקית מגולם תהליך הריכוז, הניתוח והעריכה של המידע הגולמי על העסק, לצורך יצירת תוכנית מפורטת ויעילה ככל הניתן.
תוכנית עסקית לדוגמא
לתוכנית עסקית ישנן 3 מטרות עיקריות: לרכז את כל המידע הרלוונטי אודות העסק או המיזם במסמך אחד, להגדיר את היעדים ואת תחומי הפעילות הצפויים בעסק ולכלול בדיקה מקיפה של היתכנות כלכלית לעסק או למיזם.
דוגמאות לתוכנית עסקית בתחומים שונים, כמו גם הסברים מקיפים בווידאו ובכתב על בניית תוכנית עסקית אפשר למצוא כאן.
דוגמאות ופורמטים של תוכניות עסקיות בחינם
מחפשים שלד (פורמט) של תוכנית עסקית מוכנה? מעדיפים שאנשי מקצוע מיומנים יכינו עבורכם את התוכנית העסקית? צרו איתנו קשר