גיוס כספים לעסק – איך לגייס כסף לעסק שלך?

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

יזמים, בעלי עסקים, בעלי חברות וארגונים בשלב זה או אחר זקוקים לכסף זמין לקשת רחבה של מטרות. גיוס כספים לעסקים יכול להתבצע במטרה להתחיל ולהקים עסק חדש, מיזם או סטארט אפ, יכול להיות במטרה לשקם עסק שנכנס לבעיה תזרימית זמנית, להתרחבות של עסק קיים ולעוד מגוון סיבות ומצבים. המדריך הבא יסייע לכם להבין איך להתחיל תהליך של גיוס כספים לעסק בהתאם למטרה שלכם ובהתאם לסכום לו אתם זקוקים.

גיוס כספים לעסק

 

גיוס כספים לסטארט אפ מגשימים את החלום

יש לכם רעיון. אתם כבר רואים בדמיון איך זה הולך לקרות. חשוב שתבינו, זה טוב, זה יכול להצליח, אבל אתם לא הראשונים ולכן כל ההתנהלות הכלכלית שלכם חייבת להתבצע תוך שקילת כל הגורמים מסביב מבלי להתעלם מנתונים קיימים של השוק העסקי.

השאלה היא איך בכלל הופכים את החלום למציאות בימים שבהם התחרות קשה מאוד. בימים שבהם בכל יום מישהו חושב על רעיון, אפליקציה, אתר אינטרנט, פטנט, מוצר או מיזם חדש.

אם עד לפני כמה שנים היה הרבה יותר פשוט לבצע תהליך הכולל גיוס כסף ממשקיעים, היום מדובר בתהליך שהוא קצת יותר מסובך, אבל אפשרי.

השאלה הראשונה אותה עלינו לשאול את עצמנו כאשר יש לנו רעיון שאנו בטוחים שהולך להוות פריצת דרך, היא כיצד אנחנו מתאגדים. בכדי להתקדם עם הרעיון, עלינו להקים חברה.

אמנם זה כבר נושא למדריך אחר לגמרי אבל חשוב לזכור שרק לאחר שעברנו את שלב הקמת החברה, מצאנו שותפים והבנו כיצד אנו מתקדמים עם הרעיון מבחינה עסקית, עלינו לשאול את עצמנו כמה שאלות חשובות הקשורות לתהליך של גיוס כספים לסטארט אפ.

  1. כמה כסף לגייס? – התשובה צריכה להיות כמה שיותר כסף תמורת כמה שפחות נתח מהחברה. בשלבים הראשונים זה כמובן לא פשוט, אבל כשמסתכלים על התמונה הכללית עלינו לגייס כסף שיספיק לנו ל-12 חודשי פעילות ראשונים.אחרי תקופה זו נדע פחות או יותר לאן פנינו פונות, איך מתקדמים הלאה ולכן זו צריכה להיות השאיפה הראשונה של רוב היזמים הנמצאים בתחילת דרכם.

    מצד אחד לא כדאי להגזים בסכומים, אך מצד שני לא כדאי להיפרד מנתחים גבוהים של החברה. צריך למצוא את האיזון בין השניים. מדובר נטו בתהליך של משא ומתן ביניכם לבין המשקיע הפוטנציאלי ויש הבדל ניכר בין השלבים הראשונים של גיוס הכספים ובין השלבים המאוחרים יותר.

    הכל תלוי בכמה המשקיע מעוניין להשקיע ברעיון שלכם ועד כמה אתם בתור יזמים מוכנים להתפשר בשביל לקבל את הכסף לו אתם זקוקים.

  2. צורת המימון – מימון עצמי, הלוואה או גיוס כספים ממשקיעים – ההמלצה היא שלא לקחת הלוואות כאשר מדובר בסטארט אפ הנמצא בתחילת דרכו.היו לא מעט מקרים שיזמים היו בטוחים שמדובר ברעיון חד פעמי, לקחו הלוואות מהבנקים, שיעבדו את הבית ואז נשארו בלי כלום. יש הבדל גדול בין עסק הנמצא בתחילת הדרך שלו ואין לו ביסוס לעומת עסק קטן, לעומת עסק קיים שזקוק להלוואה במטרה להתאושש או במטרה להתרחב ולכן כל מקרה נבחן לגופו.

 

אין בכלל ספק כי גיוס כסף ממשקיעים היא הדרך הכדאית ביותר כאשר מדובר בסטארט אפים ומיזמים. זה יכול להיות גיוס הון בשיטת FAF, גיוס כספים ממשקיעים פרטיים, גיוס ממשקיעים אסטרטגיים או מענקים.

 

גיוס כספים לעסקים קטנים

גיוס כספים לעסק חדש הוא סיפור אחר מגיוס כסף לסטארט אפ מהסיבה הפשוטה שכל התכנית העסקית היא אחרת לגמרי, שלבי ההתקדמות שונים, הפעילות היא אחרת, תהליך גיוס העובדים הוא אחר ולכן גם שיטת הגיוס שונה.

כאשר מדובר בגיוס כספים לעסקים קטנים יש כמה אפשרויות שעומדות בפנינו אך לפני כן, חשוב גם כאן לשאול כמה שאלות חשובות.

  1. כמה כסף עליי לגייס לתהליך ההקמה ולהון החוזר?
  2. כסף כסף יש לי וכמה כסף אני מוכן לסכן?

לאחר שביצעתם רשימה מסודרת של כל ההשקעות אותן עליכם להשקיע במטרה להקים את העסק החדש, כדאי להוסיף לסכום הכולל, סכום נוסף שנע בין 12%-15%, זאת משום שברוב המקרים הכסף שאתם בטוחים שיספיק לכם להתחלה, לא באמת מספיק.

בואו לא נשכח שבחודשים הראשונים כמעט אף עסק לא מרוויח, אבל ההוצאות הן רבות בין אם מדובר בהוצאות קבועות או בין אם הוצאות חד פעמיות.

בלי כסף זמין, אף עסק לא יכול להתקדם. לאחר שהבנתם כמה כסף יש לכם להתחלה השלב הבא הוא להחליט מאיזה מקור אתם לוקחים הלוואה.

טיפ מקצועי: גם אם יש לכם חלק גדול מהכסף לו אתם זקוקים להתחלה, שווה לקחת הלוואה גדולה יותר ממה שאתם צריכים, שכן עכשיו אתם נמצאים בנקודה שבה יש לכם כסף ולכן הרבה יותר קל לכם לקבל הלוואה.

בשלב מאוחר יותר, אחרי שתשקיעו את רוב הכסף בהשקעות שפירטתם לעצמכם ותזדקקו לסכום נוסף, לא בטוח שתצליחו לגייס אותו בשנים.

 

כאמור, השלב הבא של גיוס כספים לעסקים קטנים הוא בעצם ההחלטה של מקור ההלוואה:

  • הלוואה מהבנק – זו הדרך הזולה וגם לרוב המהירה ביותר לקבל את הכסף לו אתם זקוקים.
  • קרנות מימון – חלק מקרנות המימון לעסקים קטנים עובדות עם הבנקים וחלקן מעניקות את ההלוואה מחוץ לבנק. יש קרן המסייע לעסקים בערבות המדינה, קרן קורת, קרן להלוואות ללא ריבית וכדומה. כאן כבר מדובר בתהליך בירוקרטי ארוך אך מצד הבטחונות נמוכים.

 

גיוס כספים לעמותה

ממש כמו שעסק פרטי קטן או סטארט אפ חייבים להתנהל על פי מודל עסקי כלכלי, גם עמותה או עסק חברתי, חייבים להתנהל באותו האופן.

הרי גם כאן יש לא מעט הוצאות ולעתים, לפחות בהתחלה, הרבה פחות הכנסות. השלב הראשון בתהליך גיוס כספים לעמותה כולל עבודת מחקר מקיפה, זאת משום שאם נגיש בקשה לקרן אחת, כנראה שאותה בקשה לא תתאים לקרן השנייה.

לפני שפונים לקרנות השונות, חשוב להבין באילו נושאי מימון עוסקת הקרן, זאת אפשר לוודא על פי אתרי העמותות שכבר הצליחו לגייס כספים. בנוסף, חשוב לבדוק לפני הגשת הבקשה את הסכומים, זאת משום שיש קרנות שסכומים מסוימים יהיו גבוהים מדי.

רוב הקרנות דורשות כל מיני סוגים של קריטריונים בכדי שהעמותה תעמוד בתנאי הבקשה כמו למשל אישורי ניהול תקינים, הכרה לצרכי מס וכדומה.

יש לציין גם את מטרת הגיוס. דברים נוספים שחשוב לקחת בחשבון הם האם ועד כמה הקרן אליה אתם פונים מעוניינת בשותפות, זאת תוכלו לדעת רק תוך כדי ניהול משא ומתן.

הדבר הכי חשוב בהיותכם פונים לתהליך של גיוס כספים עבור העמותה הוא כאמור להתנהל ולהתנהג כמו עסק לכל דבר מההתחלה, תוך כדי תהליך הגיוס וגם בשלב מאוחר יותר שכבר יש בסיס ממשי לעמותה.

 

לסיכום, תהליך גיוס כספים חייב להיות מותאם לצרכים של העסק, המיזם או העמותה, לסוג המשאב המממן אליו אנו פונים, לסכומים הנדרשים לאורך הדרך ולתכנית העסקית שבנינו.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטיכם וניצור עמכם קשר בהקדם

השם שלך:

טלפון:

יישוב מגורים:

שם החברה:

משהו נוסף לומר לנו:

דילוג לתוכן