הערכת שווי חברה או עסק – איך להעריך שווי של חברות ועסקים

Please wait...
ייעוץ
הצלחה או כישלון?
הלוואות לעסקים - לחצו על התמונה למידע נוסף

הלוואות לעסקים
הגדלת רווחי העסק

מדוע ובאילו מקרים מתבצעת הערכת שווי חברה / עסק?

הסיבה להערכת שווי חברות ועסקים איננה חד משמעית. לכל בית עסק או חברה יש התנהלות והתקדמות שונה ולכן קורה לא פעם כי יש צורך בהערכת שוויין של החברות. קורה לעיתים מצב של סכסוך משפטי בין בעלי העסק או בין בני זוג שמתגרשים ומעוניינים לערוך הערכה לשווי העסק המשותף.

כמו כן, לעיתים הסיבה היא פשוטה בהרבה ומדובר בבדיקה שגרתית שנועדה לקדם עסקת מניות בחברה. למשל, אם ישנו משקיע חיצוני המעוניין לרכוש מניות או חלק משמעותי בבית העסק קרוב לוודאי שהוא ירצה לדעת כמה עליו לשלם בעבור רכישתו ומה הן ההשלכות העתידיות בעסקה זו. עקב כך, נהוג לעשות הערכה לשווי החברה ו/או העסק וישנן כמה דרכים לבצע הערכה זו.

 

הערכת שווי חברה או עסק

 

שיטות להערכת שווי חברות ועסקים

כאשר מדובר בהערכת שווי חברה ישנן כמה דרכים וכמה שיטות לכך. המטרה העיקרית של הערכת שווי חברות היא להשיג תשואה טובה למשקיעים עתידיים.

בשנים האחרונות עלה הצורך בהערכות שווי של חברות מכיוון שבאמצעות הערכה זו ניתן לדעת מהו ההיקף של השימוש והתפקוד של החברה או של בית העסק.

הערכת שווי של עסק או חברה נעשה במצב בו חברות גדולות או עצמאיים בכירים מעוניינים לרכוש את העסק או לקבל חלק משמעותי בהנהלתה. כמו כן, אם החברה או העסק נתמך ומושקע על ידי גורמים חיצוניים – יש לערוך שווי לחברה או לבית העסק מדי זמן מה.

כאשר נערכת הערכה זו נבדק למעשה כל מערך ההוצאות וההכנסות של החברה, מתקיימת העמקה בנושא הדיווח הכספי, דוחות כספיים וחשבונות בינלאומיים ובסוף התהליך מתקבלת תוצאה חד משמעית המעריכה את החברה ומתעמקת בפרטים שונים ומגוונים.

 

כיצד ניתן לבצע הערכת שווי של חברה או עסקים?

כפי שצוין קודם לכן, ישנן כמה שיטות שבאמצעותן ניתן להעריך את שווי העסק והחברה. השיטות העיקריות בהן נעשה שימוש הן: שיטת השווי הנכסי הנקי, שיטת ההשוואה לחברות דומות, שיטת המכפילים ושיטת היוון תזרימי מזומנים.

התוצאות שמתקבלות בכל אחת מבין השיטות הנ"ל יהיו שונות אך לא באופן קיצוני. הסיבה לכך היא מכיוון שכל שיטה בעלת גוון אנליטי אחר שבאמצעותו נעשית הערכה לשווי הכלכלי של החברה.

בשל כך, לא פעם מתקיים מצב בו נעשה שילוב בין השיטות השונות על מנת לקבל את התוצאה המדויקת והקונקרטית ביותר.

בנוסף לזאת, בכדי לקבל תוצאות מהימנות חשוב מאוד להעמיק ולעשות שימוש במידע הכי רלוונטי ופנימי של בית העסק ולעבוד בשיתוף פעולה עמו. במצב שיש העלמת מידע או החסרת פרטים תיתכן הערכה לא מדויקת ואף שגויה.

השיטה העיקרית באמצעותה נעשית הערכת שווי חברה פרטית היא שיטת היוון תזרימי המזומנים. לפני כמספר שנים נתקבלה החלטה על ידי בית המשפט כי שיטה זו הינה השיטה הנבונה והיעילה ביותר להערכת שווי של עסקים וחברות.

שיטה זו נחשבת מודרנית ומעמיקה, באמצעותה נעשית הערכה המתבססת על תזרים המזומנים של החברה ועל התזרים העתידי של בית העסק כאשר נבדקות כל אפשרויות ההשקעה וההכנסה של העסק בהמשך דרכו.

שיטה נפוצה נוספת היא השיטה שמשווה בין חברות דומות, שיטה זו מבצעת השוואה בין החברה הנוכחית לבין חברות בעלות שווי דומה או זהה.

הדרך לברר כי אכן מדובר בחברות דומות היא לבדוק בכמה נמכרה החברה המקבילה או בשל העובדה כי ערכה מפורסם וידוע.

נבדקים נתונים שונים ובאמצעותם נעשית השוואה בין שתי החברות כאשר מתמקדים בתחומי פעילות, נתונים פיננסיים, מאפיינים תפעוליים ועוד.

שיטת המכפילים הינה שיטה המעריכה את שווי העסק על בסיס היחס הממוצע בענף בו העסק מתמקד בין שווי השוק לבין נתון חשבונאי נבחר. לרוב, המכפילים המשמעותיים הם : מכפיל ההון העצמי, מכפיל הרווח, מכפיל התזרים וכדומה.

חברות או בתי עסק אשר עומדים בפני מצב של פירוד מקובל להשתמש בשיטה של השווי הנכסי הנקי מכיוון ששיטה זו מעריכה את השווי המזערי של החברה. שיטה זו מתמקדת בשווי נכסי החברה בניכוי ההתחייבויות שלה כפי שהם באים לידי ביטוי במאזן החברה תוך כדי ביצוע התאמה בין ערכם הספרותי לבין השווי שממומש נטו.

 

היכן ניתן לערוך הערכה לבית העסק או החברה?

אחת הדרכים לערוך הערכות שווי חברה קיימת היא לפנות למשרד עורכי דין אשר מתמחים בתחום זה. יש לוודא כי עורכי הדין במשרד אכן מכירים את התחום וכי ההערכה שאתם זקוקים לה אכן תתבצע באופן האיכותי והמקצועי ביותר.

חשוב לשים דגש על ההבדל בין הערכת שווי עסק קטן לבין הערכת שווי חברה למכירה מכיוון שהתוצאות יעידו על ההמשכיות של בית העסק בין אם זה בפן החיובי או השלילי.

הערכה של חברה חדשה כמובן תהייה שונה מחברה קיימת מכיוון שלכל חברה יש עבר פיננסי שונה ויכולות עתידיות אחרות ולכן ההערכה חייבת להיעשות בצורה מקצועית.

אפשרות נוספת לביצוע הערכת שווי חברות היא בשיתוף עם רואי חשבון אשר מכירים את התחום ויש להם את הניסיון הדרוש לפעולה רצינית זו.

משרד רואי חשבון אשר מכיר את התחום של הערכת שווי עסקים וחברות עשוי להציע ללקוחותיו מגוון שירותים נלווים הקשורים לתחום העסקי אך אם ברצונכם להתמקד בהערכת שווי חברות ועסקים יש לוודא כי המעריכים אכן מבינים את הצורך בהערכת שווי הפעילות העסקית של העסק ובסיבה לקיום הערכה זו.

ישנן גם חברות פרטיות העוסקות בארגון וייעוץ עסקי ומתמקדות במתן ייעוצים כלכליים ופיננסים ואף בליווי בתי עסק.

חברות אלו עשויות להציע בעבור לקוחותיהם הערכת שווי חברה גם כן. לכן, על מנת לבצע את ההערכה הנכונה והמקצועית ביותר חשוב לערוך סקר ולברר באופן מעמיק מהי הדרך הנכונה ביותר בעבור בית העסק או/ו החברה שברשותכם.

 

הערכת שווי עסק עצמאי – מידע נוסף

חשוב להבהיר כי הערכת שווי של חברות ועסקים איננו חד משמעי ואין תוצאה מדעית מדוייקת. עם זאת, חשוב כי ההערכת השווי של בחרה תהיה כמה שיותר נכונה וזאת ניתן להשיג כאשר ההערכה נעשית על ידי מקצועניים ובלי ניסיון בתחום.

יש לצאת מנקודת הנחה כי התוצאה תהייה שונה מפעם לפעם מכיוון שהחברה והעסק מתקיימים ומתפתחים, גדלים או מצטמצמים והביצועים העתידיים משתנים מיום ליום. הערכת שווי עסק עצמאי צריכה להתייחס לביצועי החברה בעבר ולתחזיות העתידיות שלה ובשילוב של שני אלו ניתן להגיע למסקנות.

הערכת השווי של חברות ועסקים הינה כלי פיננסי חשוב ומשמעותי בעבור כל חברה ויש לבצע זאת בשלבים ספציפיים.

אם הנכם זקוקים להערכת שווי חשוב לערוך את ההערכה אצל מקצועניים המתמחים ומכירים לעומק את העולם הפיננסי של חברות עצמאיות.

כמו כן, יש לקחת בחשבון כי מדובר בתהליך מורכב הדורש ניתוח של הרבה מאוד נתונים ומחקר מעמיק שלוקח זמן.

התוצאות שיתקבלו בסוף התהליך הן בעלות משמעות וערך רב וישמשו משקיעים עתידיים, גורמים ציבורים ואף יסייעו בתהליכים משפטיים שעשויים להתקיים.

לסיכום, הערכת שווי חברה או בית עסק חייבת להיעשות בצורה מעמיקה וכמה שיותר מקצועית על מנת לקבל תוצאה רלוונטית ומדוייקת עד כמה שניתן.

רוצים עזרה בהערכת שווי של חברה או עסק? השאירו פרטים וניצור עמכם קשר בהקדם

השם שלך:

טלפון:

יישוב מגורים:

שם החברה:

משהו נוסף לומר לנו:

דילוג לתוכן