ניהול עסק: סיוע של יועץ בניהול העסק
השאר פרטיך ונחזור בהקדם
ניהול עסק קטן באופן עצמאי – דגשים בסיסיים שחשוב לדעת וכיצד להימנע משגיאות נפוצות
5 שלבים בדרך להצלחה בניהול עסק קטן או בינוני
שלב 1: הכנת תוכנית עסקית מפורטת שתגדיר בצורה פשוטה וברורה את הצעדים והמטרות של העסק ומנהליו. התכנית העסקית צריכה לגעת במספר היבטים עסקיים ביניהם: ההיבט הכלכלי-פיננסי, האסטרטגי והשיווקי. על התוכנית להיות אופרטיבית וקלה ליישום ולתת תמונת מבט כוללת על העסק וצורת ניהולו. למידע מפורט על הכנת תוכנית עסקית רב שנתית לחץ כאן.
ליצירת קשר עם יועץ עסקי לשם הכנת תוכנית עסקית לחצו כאן
שלב 2: קביעת תכנית עבודה הגיונית ולוחות זמנים ריאליים ליישום התוכנית העסקית, על מנת שנצליח לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו בשלב הקודם ולבזבז כמה שפחות זמן. חשוב מאד שתוכנית העבודה שתיקבע תהיה כזו שניתנת ליישום ושיתנהל פיקוח ותתבצע ביקורת לבדיקה האם התוכנית מבוצעת כהלכה ובהתאם להגדרות המנהל.
שלב 3: חתירה בלתי פוסקת להגדלת רווחים והכנסות. במסגרת ניהול עסק קטן באופן עצמאי על המנהל לנסות להגדיל את ההכנסות (וכפועל יוצא גם את הרווחים) של העסק על בסיס קבוע. ניהול נכון של עסק יוודא שהכנסותיו אינן תלויות במוצר אחד בלבד. נסו להגדיל את מספר המוצרים הנמכרים ככל האפשר ובכך להקטין סיכונים (לא לשים את כל הביצים בסל אחד!). מעבר לכך, בפן השיווקי חשוב לוודא שהעסק מתפרסם במספר מדיות שונות על מנת להגדיל חשיפה. הדבר נכון במיוחד כשיוצאים לשוק עם מוצר חדש ורוצים להשיק אותו.
זהו המקום לציין שלעיתים עולה אפשרות להמזגות או לשיתוף פעולה עם עסקים אחרים בתחום. חשוב לבדוק טוב טוב את ההשלכות של מהלך מסוג זה לפני שמקבלים החלטה ולוודא שהדבר לא ייפגע בעסק שלנו בטווח הארוך. הדבר נכון גם לגבי כניסה לתחום פעילות חדש.
שלב 4: מזעור עלויות והקטנת הוצאות העסק למינימום. מומלץ לבחון על בסיס שבועי (או לכל הפחות חודשי) האם והיכן אפשר להוזיל עלויות. כשמנהלים עסק חשוב להיות כל הזמן עם היד על הדופק ולוודא שאנחנו לא מוציאים כספים מיותרים.
בהתנהלות מול ספקים, תמיד עדיף לעבוד מול מספר ספקים במקביל ולנהל משא ומתן בצורה נכונה. כך אנחנו גם מנטרלים את התלות בספק ספציפי וגם מסוגלים להשוות מחירים בין הספקים השונים על מנת לאפשר לעצמנו להזמין מהספק בעל המחיר הנמוך ביותר. זכרו, מונופול רע לצרכנים!
לגבי ניהול מלאי, מומלץ לנהל אותו באופן אחראי ומבוקר ולהגדיר לעובד ספציפי בעסק את ניהול המלאי כתפקיד ראשי. כך נוכל להבטיח החזקת מלאי אופטימלי. (לא יותר מדי ולא פחות מדי).
שלב 5: הסתכלות על דו"חות עסקיים. אחד ההיבטים החשובים של ניהול עסקים. בין אם מנהלים עסק קטן, בינוני או חברה גדולה על המנהל לדעת לקרוא את הדו"חות העסקיים השונים שקיימים בכל עסק. בין דו"חות אלה נכללים 3 עיקריים: דו"ח רווח והפסד, מאזן עסקי ודו"ח תזרים מזומנים. על כל מנהל לדעת לנתח ולהבין דו"חות אלה ולהיעזר בהם בשעת הצורך. כמובן שלמרבית העסקים כיום יש רואה חשבון שעושה זאת, אך הכרחי שגם מנהל העסק יהיה מעורב ובקיא בהם.
5 השגיאות הנפוצות ביותר שעושים מנהלים ובעלי עסקים
- הערכה מוטעית של ההון ותזרים המזומנים להם זקוק העסק: הקמתם עסק חדש ויש לכם מוצר חדשני ופורץ דרך, אך אין לכם הון עצמי שיספיק לתחזוקו ותפעולו השוטף של העסק עד שהמכירות יתחילו לזרום בקנה מידה גדול ולא גייסתם מספיק הון בתחילת התהליך. ואז מה קורה? העסק לא מצליח לשרוד בחודשים הראשונים לחייו וקורס לפני שההכנסות החלו לזרום פנימה. חשוב לתכנן באופן מסודר את גיוס ההון ותזרים המזומנים לו יזדקק העסק בשלבי ההקמה וההתבססות הראשונים.
- האמונה (המוטעית) שאנחנו יודעים הכל והכי טוב ושאף אחד אחר לא יכול לייעץ לנו או לחדש לנו בקשר לעסק שלנו. גם המנהל הכי כישרוני בשוק לא יכול לנהל עסק לבד לגמרי וזקוק מדי פעם לעצה של אדם מבחוץ, יועץ עסקי או מישהו עם ראייה רחבה יותר שלא מעורב אישית ורגשית בניהול העסק. זכרו, מי שמנהל לבד נכשל לבד!
- שאננות: ניהול של עסק קטן, בייחוד עסק עצמאי, הוא דבר מאד דינאמי. חשוב להרגיש את השוק ואת הסביבה העסקית כל הזמן ולא לקפוא על שמרינו, שכן הפוטנציאל שיתרחשו שינויים בשוק בו אנחנו פועלים או שאחד המתחרים שלנו ייקח מאיתנו נתח שוק כזה או אחר קיים כל העת.
- להישאב חזק פנימה: הקמת עסק חדש וניהולו הם משימה לא פשוטה כלל שלעיתים עשויה לשאוב את בעל העסק פנימה ולא לתת לו לצאת. רוב בעלי העסקים ישקיעו זמן רב מהיום שלהם כאשר העסק נמצא בימיו הראשונים ועלולים להזניח דברים חשובים לא פחות כמו משפחה, פנאי וכו'. אל תתפתו להשקיע את כל הזמן שלכם אך ורק במיזם שלכם והשאירו מספיק זמן גם לפעילויות אחרות.
- הרמת ידיים לאחר זמן קצר: נגלה לכם סוד, לא כל העסקים במשק מצליחים. למעשה, הנתונים נכון לשנת 2014 מראים שפחות ממחצית העסקים החדשים שקמים מצליחים לשרוד את שנת הפעילות הראשונה. לפעמים קורה שלא הולך ובעל העסק עומד בפני צומת דרכים: להרים ידיים ולקפל את העסק, או להמשיך ולנסות לשקם אותו. כמובן שאין תשובה חד משמעית ושכל מקרה שכזה צריך לבחון לגופו, אך בשני המקרים רצוי ואף הכרחי להתייעץ עם גורם חיצוני בקשר לעסק ולאן כדאי לקחת אותו מכאן.
עוד מידע על ניהול עסק נכון
התמקמות מכובדת בעולם העסקים של היום
נראה כי בכל מקום בעולם לא ממש פשוט לנהל עסק מסוים. הן עסקים קטנים והן בינוניים וגדולים יכולים להיתקל באתגרים מורכבים ביותר כמו הנעת עובדים, שיווק והפצה, לוגיסטיקה, רכש, מימון ועוד אלמנטים שבלעדיהם אי אפשר ליצור הצלחה אמיתית בכל עסק. לכן אנו רואים כיצד יותר ויותר אנשים מבינים כי ניהול עסק הוא דבר שמצריך את גיוס כל המשאבים הרלוונטיים, אך הוא גם כזה שחשוב מאוד לקבל לגביו ייעוץ מאדם מוכשר שמכיר היטב את כל היבטי העסק.
הדינאמיות הרבה של עולם העסקים, מצבי המשק הישראלי שמשתנים ויכולים להיות לעתים מגבילים מאוד, החשיבות של התאמה בין רצון לצרכים ובין ציפיות לתוצאות, ועוד מרכיבים חשובים אחרים יכולים להראות לכל בעל עסק עד כמה יש מקום להיעזרות ביועץ עסקי שיכול להציג לא מעט מידע רלוונטי ולכוון בצורה אישית כל אחד בדרך לניהול נכון ורווחי של העסק. כך, ניהול עסקים מכל סוג יכול להפוך לממוקד הרבה יותר ולכזה שבו תחושת המיצוי של בעל העסק תהיה כמה שיותר גבוהה.
ההתייחסות המקצועית לשלב הרעיון
כשאנו מדברים על ייעוץ עסקי ברמה גבוהה אנו יכולים לזהות מיד עד כמה מי שמציע שירות כזה ויודע להתייחס לכל דבר מהבסיס של העסק ועד לפעולות השונות בו, הוא זה שיכול להציע חבילת ייעוץ מקצועית של ניהול עסק. הכוונה היא בעיקר לכך שיועץ עסקי טוב יידע לבדוק יחד עם בעל העסק את הרעיונות שלו הן בכל הקשור לפתיחת העסק עצמו והן בכל הקשור למהלכים עסקיים ושיווקיים שהוא מתכוון לבצע בעסק.
כך, בין אם מדובר על חיפוש אחר תחום או מקום מסוים לפתיחת עסק, ובין אם מדובר על הרחבת העסק, הכנסת שותף, גיוס הון, צירוף עובדים או כל דבר אחר, הרי שהיועץ העסקי הוא זה שיכול להסביר מספר דברים חשובים לגבי נתונים פיננסיים, הנעת עובדים, בדיקת השותף ועוד. התוצאה של מהלכים כאלו היא גיבוש ממוקד וחשוב ביותר של העסק, ויצירת דרך מאוזנת ובטוחה לביצוע מהלכים קריטיים שימנעו את סיכון העסק, את כישלונו ואת ההפסדים שיכולים להיות צפויים מכך.
להקים עסק בצורה נכונה
מי שכבר ניסה לפתוח עסק בעבר ומי שמנהל עסק בתחילת דרכו יכול לספר עד כמה זה לא ממש פשוט להקים עסק בישראל ועד כמה זה קשה להפוך לעסק מצליח. ניהול עסקים בישראל הוא משימה שיכולה להיות מתישה ולא ממצה אם לא פועלים בצורה נכונה לא רק בשלב הרעיון אלא לאורך כל הדרך. הדבר אומר שגם לאחר מספר שנים רבות של פעילות העסק, שינויים בשוק כמו הגבלות פיננסיות מצד הממסד, תחרות הולכת וגוברת ובעיות אחרות, מחייבים התנהלות חכמה.
לכן ניהול עסק שמבוצע תוך ייעוץ עסקי ברמה גבוהה יכול להקל רבות על כל בעל עסק בזכות כך שיש התייחסות לכל האלמנטים שמרכיבים את הפעלת העסק ולכל מה שמציג השוק בכל נקודת זמן. כך קל יותר לבחור ספקים שיכולים לעבוד בצורה שוטפת ויעילה עם העסק, קל יותר לדעת כיצד גובים כסף מכל לקוח, קל יותר למצוא אפשרויות מימון מתאימות, קל יותר לחשוב על דרך יעילה להנעת עובדים, וקל יותר לבחון כל נקודה עסקית בזכות ייעוץ שתרם לא מעט ידע עסקי.